Zeg projectmanager: ben jij competent genoeg om projectproblemen op te lossen?

Als begeleider en mede examinator van cursussen op het gebied van projectmanagement bij de Open Universiteit, valt mij altijd op dat de cursus die het inrichten van projecten behandelt het populairst is bij onze studenten. Dat wil zeggen dat zich hiervoor naar verhouding de meeste studenten inschrijven, vergeleken met een daarop voortbouwende cursus. In die volgende cursus leren we onze studenten wat je als projectleider moet doen als er gedurende het project problemen ontstaan ….. en laten we eerlijk zijn, die ontstaan er eigenlijk altijd!

Het verbaast mij, omdat ik zou verwachten dat er in de praktijk juist grote behoefte is om al die kleine en grote problemen die tijdens een project ontstaan op een verantwoorde manier te kunnen analyseren en van daaruit tot goed gemotiveerde oplossingen te komen. Waarom is dan toch die eerste cursus populairder?Blog projectmanagement 1

Concreet versus Complex

Natuurlijk zijn de vaardigheden om een project in te richten veel gemakkelijker ‘rechttoe rechtaan’ aan te leren. Dat is lekker concreet. Bijvoorbeeld een planning maken voor een project is zo’n fijne concrete vaardigheid. Daarentegen bij het oplossen van problemen tijdens een project, komen er complexere vaardigheden om de hoek kijken. Zo is het in de eerste plaats essentieel om te ontdekken wat een probleem precies inhoudt en wat dit voor consequenties voor het project heeft of zou kunnen hebben. Dit is al een stuk moeilijker om concreet te maken.

In het oplossen van problemen zijn wij als mensen in het algemeen te snel geneigd om een probleem al snel in een vakje te stoppen, of te zien als een probleem wat we ooit al eens gehad hebben. Dat is overigens in veel gevallen ook zinvol. Als je bijvoorbeeld iedere keer als het regent zou moeten nagaan welke mogelijkheden er zijn om je te beschermen tegen de druppels zou dit erg vermoeiend zijn. Veel handiger is om direct de oplossing uit het verleden, namelijk het gebruik van een paraplu te kiezen. Helaas trekken we dit soort standaardoplossingen ook door naar complexere situaties. Onbewust zijn we behoorlijk vooringenomen. De analyse van wat er werkelijk aan de hand is en wat verschillende oplossingsmogelijkheden zijn, lijkt er bij projectmanagers vaak bij in te schieten. Dit is niet verwonderlijk, want een projectmanager heeft het uiteraard altijd heel druk en moet snel zijn project weer op de rit hebben. Naast het feit dat dit gestructureerd en rationeel nadenken over problemen en oplossingen daadwerkelijk aangeleerd moet worden, is het voor projectmanagers ook nog belangrijk allerlei vaardigheden en inzichten te hebben om de oplossing daadwerkelijk te kunnen implementeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het motiveren van mensen, het overtuigen van het management en ervoor zorgen dat de verdere planning en mogelijk doelen van het project adequaat worden aangepast. Dat zijn behoorlijk wat competenties die een goede projectleider moet hebben.

Blog projectmanagement 2Aangeboren of Aangeleerd?

Omdat deze competenties niet altijd vanzelfsprekend bij projectmanagers aanwezig zijn, ben ik altijd verbaasd dat zich voor de cursus voor het oplossen van problemen in projecten minder studenten inschrijven dan voor de andere cursus. De meest voor de hand liggende verklaring die ik hiervoor kan bedenken is dat een projectmanager al heel snel denkt dat hij/zij gezien de vele problemen die deze als persoon ook in andere situaties tegenkomt, al competent genoeg is om problemen goed te kunnen oplossen. Laat ik maar eens de prikkelende uitspraak doen dat er wellicht ook vooroordelen en wellicht zelfs een stuk zelfoverschatting hieraan ten grondslag liggen, en dat in de praktijk het oplossen van problemen binnen een project in de meeste gevallen niet op een rationele en onderbouwde manier uitgevoerd wordt. Dit zit immers in de aard van de mens. Ik pleit er daarom ook voor dat een goede probleem-herkenning, -oplossing en implementatie van de oplossing heel bewust binnen het vakgebied projectmanagement aangeleerd zou moeten worden. Dat dit zinvol is blijkt wel uit de grote hoeveelheid projecten die mislukken.

Vandaar mijn boodschap: denk als projectmanager nou niet meteen dat je er bent op het moment dat je een goed projecthandboek hebt opgesteld, een reële planning, een goede projectorganisatie en ook alle ondersteuning en middelen ter beschikking hebt voor het project. Oftewel het project goed in de startblokken hebt gezet. Er zullen altijd (onvoorziene) problemen tijdens het project ontstaan. Om deze professioneel te kunnen aanpakken heb je veel meer specifieke vaardigheden en kennis nodig dan je in eerste instantie denkt.

 

Dus, beste projectmanager …

doorloop en herken jij wél altijd heel bewust en methodisch de essentie van problemen in jouw projecten?

en …

kom je tot een rationeel onderbouwde oplossing?

Ben ik nu zelf te vooringenomen over projectleiders, of roept deze blog misschien herkenning op?

Ik hoor het graag!

Guy Janssens

Docent bij de vakgroep Informatiekunde en bedrijfsprocessen

Faculteit Management, Science & Technology

Open Universiteit

www.ou.nl

 

 

rssrss

Tags: , , , , ,
Copyright 2Vizz-it © 2016. All rights reserved.

Posted 3 december 2015 by in category "Blog